ترفندهای کاربردی

بهترین وکیل طلاق در اصفهان و راهکارهای آزموده طلاق

منبع سایت مرجع حقوقی وکیل اصفهان :isfahanattorney

نویسنده : آقای علیرضا شیشه گر وکیل پایه یک دادگستری اصفهان

https://www.isfahanattorney.ir/i-19738/%D8%A8%D9%87%D8%AA%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D9%88%DA%A9%DB%8C%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B5%D9%81%D9%87%D8%A7%D9%86-%D9%88-%D8%B1%D8%A7%D9%87%DA%A9%D8%A7%D8%B1%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D8%A2%D8%B2%D9%85%D9%88%D8%AF%D9%87-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82

 

مقدمه و چکیده :

 

هنگامی که از طلاق صحبت می‌شود اصولاً و معمولاً این امر از دیدگاه زوجه و زنان مورد بررسی قرار می‌گیرد این در حالی است که اطلاق این عمومیت ناشی از موارد معتنابه بیشتر در بعد درگیر شدن زنان در پرونده‌های طلاق جهت رهایی از زندگی مشترک با مردان ناشی می‌شود . لکن به هیچ وجه نبایستی فریب این عمومیت را خورد و این مورد یعنی رهایی از قید زندگی مشترک را مختص به زنان دانست .

 

بلکه با نگاهی عمیق‌تر متوجه می‌شویم چه بسیارند مردانی که به هر دلیل تمایل به جدایی از همسر و زن خود را داشته و دارند اما به دلیل اینکه عموماً زنان مطالبه‌گری در این مورد می‌نمایند به اشتباه در نگاه عوام این امر حقوقی شایع در جامعه را بیشتر منتسب به زنان می‌دانند. و هر چند مردان که به هر دلیل متمایل به طلاق می‌شوند به دلیل بحث تنصیف دارایی و بحث اجرت المثل و نفقات زوجه که به مهریه زوجه نیز ممکن است اضافه گردد معمولا این تمایل را به منصه ظهور نمی‌رسانند و فقط آن را در حد فکر و میل نگه می‌دارند .

پس شاید پر بی راه هم نباشد که در ذهن عموم جامعه هنگامی که فردی به دنبال بهترین وکیل طلاق در اصفهان می‌گردد معمولاً می‌توان گفت جنسیت آن فرد یک مونث و زوجه و زن است که می‌خواهد به هر دلیل اکنون که خود را تحت فشار شرایط زندگی مشترک با یک مرد مواجه می‌بیند به هر نحوه ممکن از حربه طلاق بهره‌مند شده و خود را رها سازند و مطلقه نماید.

 

لکن این همه موضوع نیست چه اینکه خواسته این بانو یک چیز و آن هم فقط طلاق است ، اما معمولاً راهکارهای طلاق که در عمل رخداد واقعه طلاق را در پرونده طلاقی که خواستار آن است میسر می‌سازد چیز دیگری خواهد بود. در این مقاله راهکارهای عملی و مثمر ثمر با نگاهی به کیس‌ها و موارد عملی که اینجانب به عنوان وکیل خانواده اصفهان در پرونده‌های عینی موکلین تجربه نموده ام را به بحث و بررسی می‌نشینیم.

 

طرح صورت مساله:

 

دغدغه‌های اقتصادی زندگی ماشینی از یک سو و عدم گذراندن وقت مناسب جهت شناخت زوجین از یکدیگر قبل از عقد ازدواج برای آگاهی از همسویی دیدگاه‌های ایشان در زندگی پیش رو و هم کفو نبودن ایشان و خانواده‌های آنها و نیز عدم توجه به نیازهای روحی و جسمی زوجین بعد از ازدواج و همچنین عدم درک صحیح از یک زندگی نرمال از سوی زوج و زوجه بیشترین موارد علل طلاق را در جامعه ایران تشکیل می‌دهد.و اما از مبحث اقتصادی نیز نمیتوان غفلت نمود چه اینکه با تمامی اهمیت بعد ادراکی طرف مقابل در زندگی مشترک ، جنبه های مادی در زندگی نیز به خصوص در نظر بانوان از ملموسیت و اهمیت قابل ملاحظه ای برخوردار بوده و البته هستند زنانی که به هر نحو با شوهر متمکن لکن بد رفتار خود ادعای سازش دارند و در عمل ولو با اکراه و سختی زندگی را ادامه میدهند اما چنانچه همین مرد از لحاظ مادی در زندگی توان مناسب نداشته باشد به عقیده بعضی بانوان ماندن در این زندگی فقط اتلاف وقت بوده و ثمره ای نخواهد داشت و بنابراین برای راهکار نهایی طلاق را انتخاب میکنند .

این مطلب را هم از دست ندهید :   بهترین شیرخشک برای نوزاد رفلاکسی

 

در این بین اصولاً بانوانی که قصد طلاق دارند صرف بعضی دلایل شفاهی را جهت این امر کافی دانسته و بدون پرسش و مشاوره گرفتن از وکیل دادگستری اقدام به طرح دعوی طلاق به درخواست زوجه می‌نمایند. که در بخش‌های بعدی مفصلاً به آن می‌پردازیم ، همچنین ممکن است زوج مطرح کننده طلاق و خواستار آن باشد که هرچند از دیدگاه اینجانب به عنوان وکیل طلاق در اصفهان آن را منطقی نمی‌دانم چرا که توابع مناسبی برای زوج ندارد لکن در این نوشتار این مورد را هم مورد مداقه و بررسی قرار می‌دهیم و در انتها راهکار عملی جهت طلاق را با کمترین زمان و هزینه ممکن ارائه می‌نماییم.

 

طلاق به درخواست زوجه و راهبردهای عملی:

 

اصولاً هنگامی که طلاق به درخواست زوجه مطرح می‌شود این گونه طلاق‌ها یا به دلیل عسر و حرج در زندگی مشترک یعنی سختی و مشقت برای زن است یا به دلیل تخلف از شروط ضمن عقد نکاح که در سند نکاح در هنگام عقد از سوی زوجین امضا شده است . و در آن به زوجه از سوی زوج با تحقق شروطی حق طلاق و وکالت توکیلی در طلاق داده شده است که جهت مزید اطلاع می‌توانید به فایل تصویری آموزش شروط ضمن عقد نکاح و همچنین اینفوگرافی شروط ضمن عقد ازدواج مراجعه نمایید.

 

لکن مشکل از اینجا ناشی می‌شود که زوجه همین که مرد رفتار ناخوشایندی را در پیش می‌گیرد بلافاصله خود را محق در استفاده از این شروط می‌داند . هرچند ممکن است این شروط در عالم ثبوت واقعاً رخ داده باشند اما در حین اثبات آنها زوجه با مشکل و دردسر مواجه می‌شود چرا که بر فرض مثال از یک سو چنین رفتاری اعم از عدم پرداخت نفقه برای بیشتر از شش ماه و یا ضرب و جرح زوجه واقعاً از سوی زوج رخ داده است ، اما چون زوجه نه طرح دعوی مطالبه نفقه کرده و نه طرح شکایت ضرب و جرح نموده عملاً امکان اثبات را یا ندارد یا در این روند با مشقت و سردرگمی مواجه می‌شود.

 

همچنین است وقتی زوجه می‌خواهد صرفاً از راه عسر و حرج متقاضی طلاق شود مثلاً زوج پرخاشگر است و یا حالات عصبی و هیستریک دارد اما هیچ مدارکی مبنی بر تحت درمان روانپزشکی بودن قبلی زوج وجود ندارد و حال زوجه می‌خواهد از طریق درخواست از محکمه جهت ارجاع زوج به پزشک قانونی برای معاینه اعصاب و روان و ارائه نظر پزشکی قانونی دعوی خود را به پیش ببرد.

 

صرف نظر از اینکه بحث سختی و مشقت البته با گستردگی که دارد ، یک بحث نوعی نیز خواهد داشت و در آخر این قاضی دادگاه خانواده است که باید احراز عسر و حرج را بنماید و آن هم ممکن است صرف یک گواهی پزشکی قانونی که زوج را دارای اختلالات عمده روانی ندانسته و بنابراین برای دادگاه نیز مشکلی برای ادامه زندگی با زوج احراز نشود و زوجه به هدف خود که طلاق است نخواهد رسید.

 

راهکار عملی طلاق زوجه:

 

به خوبی به خاطر دارم بانوی محترمی که چند شرط از شروط ضمن عقد نکاح برای طلاق را تا حدودی در دسترس داشت ولکن بر اثر راهنمایی و مشاوره اشتباه افرادی به ظاهر حقوقدان و در باطن فاقد آگاهی کافی حقوقی کلاً مسیر را اشتباه رفته بود و از طریق عسر و حرج در زندگی مشترک اقدام به ثبت دادخواست طلاق نموده بود که با شکست در دعوی مورد نظر خود مواجه گردیده بود.

این مطلب را هم از دست ندهید :   سرمایه گذاری در گرجستان و خرید ملک در گرجستان با ویز جورجیا

 

هنگامی که به اینجانب مراجعه نمود ابتدا با طرح دعوی مطالبه حقوقی نفقات معوقه که قریب به دو سال شده بود که همسرش به وی نفقه و خرجی نداده بود زوج را محکوم نمودم سپس در همین راستا با برگه‌های قبلی تعیین میزان صدمات و دیات از پزشکی قانونی که همسرش وی را مورد ضرب و جرح قرار داده بود و زمان زیادی از آن سپری نگردیده بود، هم شکایت ضرب و جرح و هم شکایت ترک انفاق را بر مبنای محکومیت حقوقی مطالبه نفقه مطرح نمودم و زوج در هر دو دعوا نیز محکوم شده و برای زوج حکم کیفری صادر گردید .

 

و سپس طرح دعوی طلاق با احراز تخلف از شروط ضمن عقد نکاح را مبادرت نمودم که خوشبختانه با احکام محکومیت کیفری و حقوقی و دلایل پیوستی محکمه بدوی خانواده بلافاصله رای به طلاق صادر نمود که این حکم عیناً در محکمه تجدید نظر و سپس دیوان عالی کشور قطعیت یافت و البته جهت اطلاع بیشتر می‌توانید به صفحه آراء دادگاه خانواده اصفهان که در آن صفحه این آرا را ضمیمه نموده ام مراجعه فرمایید.

 

اینطور به نظر می‌رسد که بهترین راهکار عملی برای طلاق زوجه بررسی دلایل توسط وکیل پایه یک دادگستری و دارای گواهی تخصصی در پرونده‌های خانواده و سپس در صورت ظن قریب به یقین طرح دعوی در این خصوص خواهد بود.

 

طلاق به درخواست زوج و راهبردهای عملی:

 

اصولاً کمتر اتفاق می‌افتد که مردان خواستار طلاق باشند حال این درخواست اگر رخ بدهد معمولا بر اثر عدم توان تحمل زندگی مشترک با زوجه است و الا اصولاً مردان حرفی از طلاق نمی‌زنند و بهتر می‌دانند که زنان شروع کننده این درخواست باشند چرا که تصور می‌کنند اینطور بهتر ابتکار عمل را به دست می‌گیرند و از پیامدهای ناخواسته طلاق به درخواست زوج دور می‌شوند.

 

هرچند این تصور تا حدودی ممکن است صحیح باشد ولی کاملاً منطبق با واقعیت نیست چه اینکه بعضاً مشاهده می‌شود بانوان در مواجهه با طلاق و درخواست زوج ناگهان اخلاق و رفتاری را که منشأ این درخواست طلاق شده کاملاً در خود تغییر می‌دهند و با سعی در بهبود رفتارهای خویش موجبات از هم نگسستن پیمان زناشویی را سبب می‌شوند.از این حیث هرچند اینجانب کلاً با درخواست طلاق از سوی زوج به دلایل پیش گفته مخالف هستم ، لکن ممکن است در موارد نادری این مزیت برگشت پذیری زندگی مشترک را داشته باشد.

 

راهکارهای عملی طلاق زوج:

 

اصولاً ارائه دادخواست طلاق از سوی زوج کاری بر خلاف منطق سلیم و عقل اقتصادی است چرا که با ارائه این دادخواست زوج بایستی اضافه بر مهریه شرط تنصیف دارایی که در هنگام ازدواج در سند نکاح معمولاً زوجین امضا می‌نمایند و چنانچه طلاق از جانب زوج مطرح شود در دادنامه صادره بایستی تکلیف این امر نیز تعیین گردد را به علاوه نفقات معوقه و آتی تا هنگام طلاق و همچنین اجرت المثل کارهای انجام شده در منزل را طی زندگی مشترک به زوجه بپردازد و حتی بعضاً اگر اجرت المثل به هر دلیل به زوجه تعلق نگیرد ، نحله یا همان بخششی که از سوی محکمه حکم به آن صادر می‌شود به زوجه تعلق می‌گیرد.

این مطلب را هم از دست ندهید :   توضیحات کامل درباره ضریب منطقه ای

 

که از سوی زوج بایستی در هنگام طلاق کلیه حقوق مذکوره فوق به زوجه پرداخت شود همانطور که مشاهده می‌کنیم متوجه می‌شویم چرا دادخواست طلاق از سوی زوج به هیچ عنوان اقدام مناسبی نخواهد بود و اتفاقاً بعضاً مشاهده می‌کنم متاسفانه بعضی از همکاران ارجمند با راهنمایی‌های اشتباه چه خساراتی به مردانی که خواستار طلاق هستند وارد می‌سازند .

 

در یک پرونده عینی وکالت از زوجه در دفاع از دادخواست طلاق که از سوی زوج مطرح گردیده بود را بر عهده داشتم و با دفاعیاتی که برای موکلم انجام دادم و البته آقای زوج با اینکه دو وکیل هم گرفته بود و ایشان به جای راهنمایی درست به وی موجب شدند که دادگاه به جهت شرط تنصیف دارایی زوج را به پرداخت ۲ میلیارد تومان به موکلم محکوم نماید که اضافه بر مهریه و نحله و نفقه بایستی می‌پرداخت.

 

نتیجه‌گیری:

 

به عنوان بهترین وکیل مهریه در اصفهان بایستی ابراز کنم به نظر می‌رسد عملی‌ترین راهبرد برای طلاق زوجین چنانچه زوج حاضر به مذاکره نبود اقدام به اخذ و مطالبه مهریه از سوی زوجه و چنانچه زوجه حاضر به مذاکره نمیشود درخواست اعسار از پرداخت یکجای مهریه از سوی زوج پس از مطالبه مهریه از سوی زوجه می‌تواند راهگشا باشد مبحث مال و گذر عمر از مشوقات زوجین در اخذ تصمیمی همگام با منطق خواهد بود.

 

وقتی که قیمت طلا روز به روز افزون‌تر می‌شود مفیدترین راه جهت کاهش هزینه های مادی و زمانی زوج اقدام سریع تر جهت مذاکره است و وقتی هم که زوج قرار باشد ۱۵ ماه یکبار به صورت قسطی سکه طلا بدهد و عمر و جوانی زوجه فقط در این میان مصروف گردد مطمئناً زوجه نیز راه مذاکره و توافق را بیشتر خواهد پسندید و با یک مذاکره عاقلانه همانا به نتیجه طلاق زوجین که طلاق توافقی خواهد بود خواهند رسید که هم از لحاظ زمانی و هم از لحاظ هزینه در کمترین حد ممکن قابل انجام است.

 

لکن متاسفانه زوجین در ابتدا آنقدر به دعاوی جنبی اعم از نفقه ، مهریه و ضرب و شتم و امثالهم روی می‌آورند که هم جایگاه توافق به سرعت از دست می‌رود و همین اینکه اگر روزی حتی به توافقی نیز دست یابند بر اثر گذر زمان در طی پرونده‌ها و کدورتی که در دلشان از یکدیگر ایجاد شده است هم عمر و جوانی خویش را مصروف داشته‌اند و هم مسلماً نه به نیکی توافقی که می‌توانست در ابتدای کار به دست آید نخواهند رسید . چه از لحاظ مالی که زوج با طیبت خاطر جهت طلاق توافقی به زوجه می‌دهد و چه از لحاظ رضایت قلبی که واقعاً زوجه در بخشش قسمت اعظم مهریه در قبال طلاق به دست می‌آورد .

 

فلذا پیشنهاد میشود بزرگانی از طرفین قبل از هرگونه طرح دعوی پای پیش گذاشته و البته در صورت عدم خواست زوجین به ادامه زندگی مشترک ، ایشان را زودتر به طلاق توافقی سوق دهند تا از هزینه های مادی و روحی و زمانی برای طرفین تا حد ممکن کاسته شود .