عمومی

چگونه یک نوزاد را قنداق کنید تا از خطر مرگ(SIDS)جلوگیری شود؟

گام ۱ – روش قنداق کردن عمومی

پتو را روی میز باز کنید .

اندازه ی پتو باید حداقل ۴۰*۴۰ باشد.سعی کنید یک پتوی نخی و سبک و نازک خریداری کنید.پتو های پشمی و چسبناک آسان تر تبدیل به قنداق می شوند ولی نوزاد را بیش از حد گرم نگه می دارند.

گوشه ی بالای قنداق را تا کنید.زمانی که کودکتان قدش بلند شد قسمت بالایی را کمتر تا بزنید.

کودک را روی پتو قرار دهید . بطوری که گردن نوزاد بالا تر از قنداق قرار گیرد.

دستان و بازو های کودک را به سمت پایین قرار دهید.در این صورت کودک راحت تر خواهد شد.

گوشه ای از پتو را به سمت مخالف تا بزنید.در این مرحله از تا زدن ، جای کافی برای راحتی نوزاد قرار دهید.

گوشه ی تا زده شده ر ا زیر بازوی نوزاد قرار دهید.مانند مرحله ی قبل جای کافی برای راحت بودن نوزاد ایجاد کنید ، تا راحت تر حرکت کند.

بستن قسمت پایین قنداق.

گوشه ی پایین پتو را به سمت مرکز تا بزنید.بطوری که گوشه پایین به سمت سر شانه ی چپ کودک برسد.در این حالت از گرمای بیش از حد جلو گیری کرده و در دراز مدت از دیسپلازی مفصل ران جلو گیری می کند.

گوشه ی سمت راست پتو را به سمت چپ تا بزنید.به صورتی مانند حرف(V)تبدیل شود.دستتان را به آرامی بر روی قفسه ی سینه ی نوزاد بگذارید تا شکم و قفسه ی سینه ی کودک به صورت راست قرار گیرد. این کار از منحنی شدن ستون فقرات جلو گیری می کند.

این مطلب را هم از دست ندهید :   چگونه یک چاه ارت بسازیم ؟

درمرحله ی نهایی قنداق کردن ، متاسفانه نیاز به بلند کردن نوزاد دارید . مانند شکل.

گام ۲ – روش قنداق کردن بدون خطر

درک SIDS .

سندرم مرگ SIDS یا مرگ ناگهانی نوزاد ، مرگ غیر قابل توصیف از یک نوزاد سالم است.این اتفاق معمولا زمانی که کودک خواب است اتفاق می افتد.بسیاری از والدین در مورد SIDS نگران هستند و آن را ناشی از قنداق کردن می دانند.

دلیل این است که با توجه به عوامل مختلف ، چندین بار علت مرگ نوزاد خفگی بوده است.ولی قنداق به خودی خودی SIDS را ایجاد نمی کند.

اگراقدامات احتیاطی در نظر گرفته شود ، قنداق بسیار امن و مفید برای کودکان خواهد بود.

قنداق نباید بسیار تنگ باشد.

اگر کودک شما بزرگ تر باشد وقنداق تنگ تر ، کودک در تنفس و پر کردن ریه ها با هوا مشکل خواهد داشت.

قنداق نباید به طوری تنگ باشد که کودک نتواند نفس بکشد و همچنین نباید بسیار شل باشد که کودک در آن به صورت جنین وار بخوابد.

بعد از گذاشتن او در قنداق ، حتما چند ثانیه به او توجه کنید که آیا به آسانی نفس می کشد.

زمانی که برای کودک قنداق شده از پستونک استفاده می کنید احتمال به وجود آمدن یک اتفاق جهانی(خفگی ) به وجود می آید.زیرا اگر کودک در هنگام قورت دادن کف حاصل از خوردن پستونک به وجود می آید ،نمی تواند از دهانش تنفس کرده و مجبور به تنفس از راه دماغش است ولی اگر دماغش هم پر باشد نمی تواند دستانش را از قنداق بیرون آورده و پستانک را کنار بزند و … .

این مطلب را هم از دست ندهید :   راهنمای کامل برای تمیز کردن تشک تخت با جوش شیرین و سرکه

همیشه کودک را بعد از قنداق کردن به پشت بخوابانید.

نوزادان اغلب ضعیف بوده و در نفس کشیدن مشکل دارند.به همین دلیل شما باید آن ها را بعد از قنداق کردن به پشت بخوابانید تا تنفس آزاد وآسانی داشته باشند.

استفاده از یک تشک استاندارد.

اگر تشک نوزاد بیش از اندازه نرم باشد ، احتمال برگشتن نوزاد و خفگی وجود دارد.تشک خواب کودک باید به اندازه ی کافی ایمنی برای نگهداشتن کودکان داشته باشد.

حذف بالش های اضافی.

حذف بالش های اضافی،اسباب بازی های کودک و حیوانات خانگی از تخت خواب کودک که این موارد می توانند برای کودک خطر ساز باشند ، زیرا می توانند صورت نوزاد را تحت فشار قرار دهند  و باعث خفگی او شوند.

با تشکر از شما کاربر سایت ویکی چجور. در صورت پسندیدن این پست ، ما را از امتیاز دهی خود بی بهره نسازید.